Curs a Florència. 5è dia: La classe com a recurs en la resolució de conflictes

La darrera sessió ens posa davant d'una pregunta que tots ens hem fet alguna vegada, "que puc fer com a professora?" com he d'actuar per a millorar la comunicació a la meua classe i tractar de resoldre satisfactòriament els conflictes?. 
La clau rau en suspendre els prejudicis, mantindre les oïdes, els ulls i el cor oberts, deixar de buscar qui és el culpable, ser emfàtics i mantindre la solidesa i la continuïtat en el nostre esforç.
Algunes estratègies que nosaltres podem implementar són:
- Rituals educacionals que adquirisquen un valor de comunicació simbòlica. Per exemple alguna cançó, alguna cerimònia periòdica, etc. En aquest sentit, caldrà evitar caure en la repetició per a que eixe cerimonial no perda el seu valor comunicatiu.
- Un diari de classe on l'alumnat puga escriure, voluntàriament, el que vulga i que guardarà el docent, sense intervindre i sempre mantenint el secret.
- Escoltar activament i de forma estructurada a les parts implicades en una discussió, coordinar la conversa, però sense jutjar. Escriure i signar els acords.
- Fer reunions de classe, per exemple en cercle i realitzar dinàmiques de grup, jocs, converses...
- Fomentar la mediació. És una eina fonamental, que fa sentir important i responsable a l'adolescent i l'ajuda a madurar.
S'han afegit, per a acabar la classe, una sèrie de recursos i fonts d'informació concretes que nosaltres podem emprar cada dia en la nostra pràctica docent i tutorial, ajustant-les a les nostres necessitats. 
La cloenda ha estat especialment emotiva hui, ja que Susan Gagliano, que és una excel·lent comunicadora, ens ha entregat el certificat d'assistència tot fent al.lusió individual a cadacun de nosaltres i posant en valor allò que hem estat aprenent tots aquests dies al voltant de la intel·ligència emocional. 
Sens dubte ha estat una gran experiència. 

Comentarios