Curs a Florència. 4t dia: "Sentir-se bé a l'escola:auto-coneixement, resiliència..."


Hui dijous, la primera reflexió de la jornada ha sigut sobre l'agraïment, un sentiment que pot ajudar-nos a enfrontar el dia, el treball o l'estudi de manera positiva. L'exercici que se'ns ha proposat es pot traslladar a l'aula, convertint-ho en un cerimonial, per exemple, setmanal i que es podria referir a qualsevol emoció positiva.
Tota la classe ha tingut un marcat caràcter pràctic, fins i tot quan s'han introduït aspectes com la distinció entre les conductes maleducades (rude) , les conductes simplement disruptives (mean) i el acaçament.
En el bullying sempre hi ha una intenció agressiva, un comportament repetitiu i una situació d'abús. 
L' acaçament pot ser de molts tipus: físic, verbal, relacional, ciberbullying...
Una agressió física continuada esdevé delicte i és, sovint, allò que rep més atenció per part dels medis de comunicació. Ací, l'adult ha d'entendre que els joves són impulsius per naturalesa i que cal donar-los temps per a canviar. 
Susan ha posat exemples de programes de mediació com "Peer Mediation", realitzat a Màlaga i on estan involucrats alumnes majors (formadors) i alumnes més joves. 
L' atac verbal és més comú, però difícil de reconèixer perquè és més cerebral. És freqüent que estiga relacionat amb una idea equivocada del que és la veritable amistat.
Davant d'açò, es poden organitzar activitats que promoguen l'empatia i el coneixement d' ú mateix i dels altres.
Hui en dia el cyberbullying té moltes manifestacions (sexting, missatges ofensius, rumors...) i el seu control és complex. 
Tanmateix, es poden treballar aquests aspectes a l'aula a través de distintes tècniques al nostre abast, com ara "el racó de la pau", "els espais escalonats", el mindfulness, les converses estructurades, la mediació, etc
Hem visionat bastants propostes concretes i exemples de programes que es poden implementar a l'escola i ens han facilitat, a més, recursos viables per a integrar-los adequadament a la nostra pràctica docent.
Hem acabat la sessió matinal amb alguns exercicis de control corporal i una mena de pràctica de mindfulness. Ha estat molt revelador l'anàlisi posterior del nostre treball.

Comentarios