Curs a Florència. 2n dia: Intel·ligència Emocional i Social


Hem començat el matí de manera molt dinàmica, discutint per parelles una sèrie d'afirmacions proposades per Susan sobre la intel·ligència emocional, el conflicte com a oportunitat, el perfil de l'acaçador, l'autocompassió i l'expressió dels sentiments. 
Després hem compartit amb el grup-classe les diferents aportacions de cada parella, tot permetent-nos aprofundir i qüestionar-nos sobre els conceptes que es van a desenvolupar al llarg de la classe. 
Goleman va diferenciar entre coeficient intel·lectual i intel·ligència emocional i els va concebre com a elements inseparables d'una mateixa realitat. 
El nostre cervell treballa a diferents nivells  i, així, comprèn l'instint i la intuïció, les emocions i el pensament lògic i racional. Com a parts d'un tot, eixos sistemes, que resideixen en certes àrees del cervell (cervell reptilià, sistema límbic i cervell racional) , han de funcionar juntes. 
Aleshores, com podem saber si una persona és emocionalment intel·ligent? 
La resposta és senzilla, pels indicis que tenim sobre la seua capacitat per a percebre, comprendre, utilitzar i gestionar les emocions. 
En eixe sentit, cal reconèixer i interpretar allò que el nostre propi cos ens diu sobre com ens sentim en cada moment. Aquesta capacitat és, en part, innata i, en part, quelcom que es pot aprendre i que, d'aconseguir-ho, incrementarà, sens dubte, la nostra intel·ligència emocional. 
L'empatia com a veritable interès per l'altre, com a possibilitat de "posar-se en la seua pell", serà una eina molt útil en la nostra tasca docent, sempre que no hi haja confusió amb la implicació excessiva, ja que, per a ser efectiva, l'empatia ha d'incloure una certa distància i perspectiva. 
Paul Ekman té un estudi molt interessant sobre com el nostre cervell processa les emocions i com el nostre cos i el nostre rostre reflecteixen les nostres reaccions front a elles (en relació a açò, pot ser coneixeu una sèrie de Netflix, "Lie to me"). 
Aquest aspecte es pot treballar a l'aula mitjançant el joc. És important partir de la base de que, a classe, tota mena d'emocions són utilitzables, es pot treballar fins i tot amb emocions negatives per tal de conèixer i empatitzar amb els nostres alumnes. 
S'ha destacat la rellevància de tractar la intel·ligència emocional des dels primers nivells de l'educació infantil per tal d'evitar futurs problemes als joves, com el bullying, l'agressivitat, l'aïllament social... 
Eines útils per tal d'aconseguir aquest objectiu poden ser el treball cooperatiu i la meditació (mindfulness) , ja que fomenten la col·laboració, la comunicació, la concentració i l'autoconeixement. 

Per últim, s'ha realitzat la segona tanda de presentacions dels centres educatius que participen en el curs. 
Com es pot vore, ha estat un matí intens i molt formatiu. Tanmateix, hem arrodonit el dia amb un tour cultural i gastronòmic per la ciutat. Interessant i saborós. 

Comentarios